Hoe kan Gamification je engagement verhogen?

LinkedIn

Vast marketingteam nodig?

Elke opdracht is uniek en krijgt te maken met verschillende expertisen. Alleen uitvoerend werk of ook meedenken?

Gamification wat is het nu precies? Het is een vorm van marketing waarbij je spelletjes/games inzet om je engagement te verhogen. Dit kan in de vorm van een campagne zijn, het versterken van je merk identiteit of bijvoorbeeld een informatief doel waarbij je de spelers iets wilt bij brengen. In dit artikel gaan we dieper in hoe gamification jouw engagement kan verhogen in wat voor markt dan ook.

Gamification wat is het?

Gamification is het toepassen van game-elementen in niet-game contexten. In de marketingwereld wordt gamification gebruikt om het gedrag van consumenten te beïnvloeden. Dit kan bijvoorbeeld door het aanbieden van beloningen, uitdagingen of sociale interactie op basis van een spel zoals Wheel of Fortune.

Marketingfacts, “Introductie in gamification” (whitepaper)

Gamification is dus een strategie die elementen uit games integreert om betrokkenheid, motivatie en participatie te stimuleren. Het doel is om de gebruikerservaring te verbeteren door speelse elementen toe te voegen. In verschillende sectoren, waaronder educatie, marketing en bedrijfsleven, wordt gamification met succes toegepast.

Voorbeelden van gamification

Maar hoe start je nu met gamification? Er zijn verschillende soorten platformen om gemakkelijk met gamification te starten. Het platform wat wij gebruiken is Playable. Deze software maakt gebruik van standaard spellen die volledig aangepast kunnen worden. Denk aan balletje, wheel of fortune of een quiz. De software van Playable is redelijk prijzig, maar wij hebben ervaring met campagnes die 40.000 leads (email, naam en één extra vraag) hebben gegenereerd.

Voorbeeld game van Playable

Relevantie van gamification op marketingvlak

Zoals hierboven is benoemd, hebben we campagnes ontwikkeld die meer dan 40.000 leads hebben gegenereerd. Dat is op zich al een grote prestatie, maar wat is nu de relevantie ten opzichte van Google Ads of andere marketingtools? Waarom gamification relevant is, is voornamelijk omdat het een snelle, simpele en efficiënte manier is om leads te genereren. Consumers zijn eerder geneigd om een spelletje te spelen voor een leuke prijs dan wanneer ze een email ontvangen om mee te doen en hun gegevens achterlaten.

Het zit hem dus in de interest vanuit de gebruikers die het “leuker” vinden om een spel te spelen en te winnen dan enkel gegevens in te vullen en af te wachten dat je iets wint. Verder zijn de spellen volledig te customizen met taal zoals HTML, Javascript en CSS. Hierdoor kun je aansluitende campagnes/spellen ontwikkelen die passen bij je merk en dit ook versterken.

Ondersteuning van Veljet in gamification

Wat hebben wij zoal gedaan om de ervaring te waarborgen van gamification? Veljet heeft campagnes ontwikkeld voor merken zoals Bavaria en Intents Festival (wegens auteursrechten kunnen helaas geen afbeeldingen getoond worden). De campagne heeft 40.000+ leads opgeleverd, zijn er verschillende prijzen vergeven aan gebruikers en heeft Bavaria haar consumer profiles kunnen optimaliseren om zo meer informatie over haar gebruikers te ontdekken. Deze informatie wordt gebruikt om Ads te retargeten zodat bijvoorbeeld een biertje in de aanbieding komt op specifieke plekken waar de interesse groter is.

Ben je nu benieuwd naar wat voor campagnes bedacht en ontwikkeld kunnen worden voor jouw merk? Dan bedenken we iets moois en gedurfd!

Jouw verhaal, onze tactiek.

Laat van je horen, zoals je nog nooit eerder hebt gedaan.

Grab your website review.

We’re happy to give you a professional review on your website to see what you can do to increase your online awareness.